یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

امکان حمل ايمن ترافيک ديتا در کشور ؛

اولين برند ايراني شبکه نوري انتقال ارتباطات پياده سازي شد

فيبر نوري

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰


نخستين سيستم ايراني مالتي پلکس فشرده طول موج نوري – DWDM - به عنوان آخرين فناوري ديتا در انتقال ترافيک اطلاعات از طريق تارهاي نوري، در شبکه زيرساخت ارتباطي کشور پياده سازي شد.

وايمکس نيوز - سيستم مالتي پلکس فشرده طول موج نوري (Dense Wavelength Division Multiplexing) آخرين فناوري موجود در دنيا براي افزايش ظرفيت انتقال اطلاعات از طريق تارهاي نوري است و پاسخگوي نياز فراوان ترافيک سرويسهاي چند رسانه اي بر روي شبکه هاي زيرساخت و نيز شبکه هاي بزرگ شهري و بين شهري محسوب مي شود.

با دستيابي ايران به دانش ساخت سيستم اصلي شبکه نوري برد بلند مخابرات در کشور، هم اکنون اين سيستم در شبکه زيرساخت ارتباطي کشور مورد استفاده قرار گرفته و کشورمان با دستيابي به دانش فني سيستم هاي نوري، در زمينه ساخت تجهيزات پرظرفيت شبکه انتقال در بخش زيرساخت توانمند شده است.

حسين انصاري - کارشناس فني اين پروژه با بيان اينکه سيستم DWDM اولين و تنها محصول ايراني در بحث جابجايي اطلاعات اينترنتي به صورت يکجا از طريق کانالهاي نوري محسوب مي شود، اظهار داشت: مزيت اين سيستم اين است که مي تواند ترافيک بالاي اطلاعاتي را با استفاده از يک تار فيبرنوري جابجا کند.

وي با بيان اينکه هم اکنون موفق به توليد سيستم 80 کاناله تجهيزات نوري شده ايم، ادامه داد: اين سيستم مي تواند 80 طول موج مختلف نوري را با هم مالتي پلکس – ترکيب -  کرده و بر روي يک تار فيبرنوري به سمت مقصد ارسال کند.

انصاري افزود: هر کانال اين سيستم امکان حمل ترافيک ديتا را تا 10 گيگابيت بر ثانيه دارد، خاطرنشان کرد: اين محصول مي تواند در مجموع 800 گيگابيت بر ثانيه ترافيک اينترنت کشور را جابه جا کند و اين به معناي برطرف کردن کل نيازهاي زيرساخت ارتباطي کشور خواهد بود.

کارشناس فني پروژه DWDM ايراني با بيان اينکه اين محصول هم اکنون در مسير تهران به سمت اصفهان نصب شده است، اضافه کرد: مسير تهران به اصفهان يک شاهراه بزرگ ارتباطي در کشور محسوب مي شود که ترافيک اينترنت مربوط به جنوب کشور را در شهرهايي مانند اصفهان، شيراز، بندرعباس، بوشهر و خوزستان حمل مي کند.

وي با تاکيد براينکه «سيستم ايراني شبکه انتقال نوري باندپهن»، اين قابليت را دارد که ترافيک ارتباطي از طريق طول موج نوري را در ايستگاههاي مختلف ارتباطي به سمت شهرهاي مختلف هدايت کند، افزود: اين سيستم براي ارتباطات تهران به سمت قم و قم به سمت اصفهان نيز برقرار شده است؛ همچنين اين سيستم بومي، ارتباط تهران به سمت بابل را نيز پوشش مي دهد که ترافيک اينترنت شمال و شمال شرق کشور را برقرار مي کند. در تهران نيز اين سيستم در دو مرکز مخابراتي شيخ بهايي و ميدان امام زيربار رفته است.

انصاري گفت: سيستم DWDM  ايراني در مسير کرج و قزوين نيز راه اندازي شده که اين مسير مربوط به انتقال صوت براي اپراتورهاي موبايل است و پهناي باندي که توسط شبکه هاي موبايلي اشغال مي شود را انتقال مي دهد.

وي با بيان اينکه پيش از اين، سيستم مالتي پلکس نوري به صورت 100 درصد از خارج از کشور تامين مي شد تصريح کرد: بخش نرم افزاري و سخت افزاري اين سيستم به صورت کاملا بومي در کشور پياده سازي شده و بستر امني براي حمل ترافيکهاي ارتباطي مهم کشور مي تواند باشد.

کارشناس فني پروژه DWDM ايراني از پياده سازي اين سيستم بر روي پروژه شبکه زيرساخت ارتباطي کشور مبتني برتجهيزات داخلي با عنوان پروژه «توانا» خبر داد و گفت: قرار است در فاز نهايي اين پروژه از جنوب تا شمال کشور اين محصولات نصب شود که فاز نخست مربوط به شبکه انتقال تهران تا چابهار خواهد بود.

 وي با تاکيد براينکه قيمت اين سيستم داخلي 15 درصد از ميانگين خريد نمونه هاي خارجي پايين تر است گفت: در ادامه برنامه ها براي توسعه اين طرح، صادرات اين محصول به عنوان اولين برند ايراني در دنيا را نيز در دستور کار داريم، براين اساس يک نمونه از اين محصول در پروژه ارتباط بين الملل ايران و عراق در مرز سنندج پياده سازي شده است که انتقال ترافيک مربوط به ارتباطات ايران و عراق را در دو ايستگاه مريوان و باشماق در حدود 40 گيگابيت بر ثانيه تامين مي کند. 

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو